Als je een persoonsgebonden budget (pgb) bij de zorgverzekeraar hebt aangevraagd, onderzoekt de verzekeraar jouw aanvraag. Daarna besluit hij of je aanvraag wordt goedgekeurd en of je de gevraagde hulp via een pgb kunt krijgen.  
 
Het besluit  
Je ontvangt een brief met daarin het besluit, ook wel de toekenningsverklaring genoemd.  In de brief staat onder andere opgenomen of je aanvraag is goedgekeurd of afgewezen, welke zorg je precies krijgt en of je een pgb krijgt. Daarnaast staat erin opgenomen voor hoeveel uur je zorg krijgt en hoe hoog het budget is. Verder wordt er benoemd vanaf wanneer je zorg mag inkopen en tot wanneer de verklaring geldig is.  
 
Oneens met het besluit 
Als je het niet eens bent met het besluit van de zorgverzekeraar, kun je bij de verzekeraar een verzoek indienen om het besluit nogmaals te bekijken. Dit wordt een verzoek tot heroverweging genoemd. In de brief die je van de zorgverzekeraar hebt ontvangen, staat uitgelegd hoe je dit verzoek kunt indienen. Dit kun je tot een jaar na het besluit doen. Leg in het verzoek uit waarom je het niet eens bent met het besluit. Nadat je het verzoek hebt ingediend, neemt de zorgverzekeraar dit in behandeling. Vervolgens ontvang je binnen 4 weken een nieuw besluit.  
 
Oneens met het nieuwe besluit 
Als je het niet eens bent met het nieuwe besluit van de zorgverzekeraar, dan kun je een klacht indienen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de verzekeraar niet duidelijk is ingegaan op je verzoek of dat het besluit naar jouw idee simpelweg niet klopt. De klacht hierover kun je indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De SKGZ zal vervolgens de Ombudsman inschakelen. De Ombudsman bemiddelt tussen jou en de zorgverzekeraar en zal zoeken naar een oplossing. Als de oplossing ook niet wordt gevonden met behulp van de Ombudsman, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie van de SKGZ.