Als je een persoonsgebonden budget (pgb) hebt, kies je je eigen zorgverleners. Je wordt dan opdrachtgever of werkgever van deze zorgverleners. Hier lees je wanneer je opdrachtgever en wanneer je werkgever bent 


De afspraken die je met je zorgverleners maakt, neem je op in een zorgovereenkomst. Er zijn twee verschillende overeenkomsten die je kunt sluiten: een arbeidsovereenkomst en een opdrachtovereenkomst. Als je een arbeidsovereenkomst sluit, word jij werkgever. Als je een opdrachtovereenkomst sluit, word jij opdrachtgever. In sommige gevallen ben je verplicht opdrachtgever of werkgever. Hoe dit precies zit, lees je hieronder. 
 

Wanneer ben je verplicht opdrachtgever? 

  • Je bent verplicht opdrachtgever als je zorgverlener een familielid in de 1e of 2e graad is;
  • Je bent verplicht opdrachtgever als je zorgverlener een zzp’er is;
  • Je bent verplicht opdrachtgever als je zorgverlener in dienst is van een zorginstelling. Dan huur je de zorginstelling in en ben je opdrachtgever van deze instelling.
     

Wanneer ben je verplicht werkgever? 

  • Je bent verplicht werkgever als je zorgverlener niet via een zorgorganisatie werkt en minstens 4 dagen per week zorg verleent. Indien deze persoon een familielid is, ben je echter geen werkgever. Dan ben je verplicht opdrachtgever. 

Geen zorgen als je nog steeds niet goed weet welke overeenkomst je moet sluiten. Op deze pagina van de Sociale Verzekeringsbank wordt uitgelegd welke overeenkomst jij dient te sluiten.

Hoe houd je de relatie met je zorgverlener goed? 

  • Of je nu opdrachtgever of werkgever bent, jij hebt de leiding en de regie. Ook als je zorgverlener via een zorginstelling bij je werkt. Om de relatie goed te houden, is het belangrijk dat je regelmatig met elkaar overlegt. Je bespreekt dan onder andere: 
  • Hoe doet de zorgverlener zijn of haar werk? 
  • Komt de zorgverlener zijn afspraken na, en kom jij je afspraken na? 
  • Moeten jullie nieuwe afspraken maken of afspraken aanpassen? 
  • Wat doe je als je niet tevreden bent over je zorgverlener? 
  • Je kunt natuurlijk altijd problemen krijgen met iemand. Bijvoorbeeld als: 
  • je niet tevreden bent over de manier waarop de zorgverlener werkt; 
  • een zorgverlener fouten maakt; 
  • jullie het niet eens zijn over wat de zorgverlener wel en niet moet doen; 
  • de zorgverlener te weinig rekening houdt met jouw wensen; 
  • jullie het niet eens zijn over de betaling; 
  • het na verloop van tijd niet meer klikt. 

Bespreek problemen zo snel mogelijk. Dat is niet gemakkelijk. Schrijf daarom op wat je wilt zeggen en wat je met het gesprek wilt bereiken. 
 

Wat doe je als een gesprek niet helpt?

  • Soms is een probleem te groot en lost een gesprek niets op. Je kunt dan een familielid of iemand anders die je vertrouwt, vragen om te helpen. 
  • Lukt het ook niet om op die manier het probleem op te lossen? Dan kun je de samenwerking met de zorgverlener opzeggen. Is een zorgverlener bij jou in dienst, dan krijg je te maken met een opzegtermijn en ontslagrecht. De SVB kan je daar alles over vertellen.  

Welke extra verplichtingen heb je als werkgever? 

Als budgethouder heb je een aantal verplichtingen. Als werkgever zijn er nog een paar extra regels waar je je aan moet houden: 

  • Is je zorgverlener zwanger? Dan hoef je haar niet door te betalen uit jouw budget. Je leest er alles over op de website van de SVB. 
  • Is je zorgverlener ziek? Dan krijgt hij gewoon zijn salaris, maar dat betaal je niet uit je eigen pgb. Meer informatie over doorbetaling bij ziekte lees je op de website van de SVB. 
  • Wil je een arbeidsovereenkomst opzeggen? Dan moet je onder andere letten op de opzegtermijn. Hoe dat werkt, lees je op de website van de SVB.